Home Videnskab Liv på Mars

Liv på Mars

PDF Udskriv Email

Mennesket har i over hundrede år spekuleret over om der findes liv på Mars. Der er blevet  sat mange projekter i gang for at få opklaret spørgsmålet.

Opdagelsen af gips på Mars i 2011 indikerer at der har været vand.

Ét af den amerikanske rumfartsorganisations seneste initiativer er rumsonden Phoenix. Den landede i 2008 på den nordlige del af Mars. Phoenix har bl.a. fundet tegn på vand og stoffet perklorat. Rumfartøjet er stationært men har en robotarm som kan indsamle "jord"-prøver.

Nyhedsindslag om opdagelsen af vand på Mars.

Endvidere har de såkaldte Mars-rovere – kaldet Spirit og Opportunity også bidraget med ny viden. Der er tale om to relativt små fjernstyrede ”Mars-biler” som har haft til opgave at studere overfladen på nært hold. I følge JPLs  hjemmeside blev der fundet mineraler som ofte dannes i forbindelse med vand. Mange forskere er derfor enige om, at flydende vand – i hvert fald engang - har eksisteret på Mars. Nogle videnskabsmænd vil endda mene, at det også i dag er muligt, at finde vand i flydende form på planeten.

Vand mars sten opportunity
Foto taget af Opportunity. Viser struktur i en bjergart. Indikerer at vand har eksisteret på Mars.

Vand på Mars
Samme lokalitet fotograferet med flere års mellemrum. Det nye foto viser en aflejring som måske er foresaget af en kortvarig vandstrømning.

Ken Edgett og Mike Malin fortæller om tilsyneladende flydende vand på Mars

Meteoritten fra Mars

Tilbage i 1996 vakte det opsigt da en forsker mente, at en meteorit fra Mars muligvis indeholdt spor af millioner år gammelt liv fra den røde planet . Det blev teoretiseret, at meteoritten (ALH 84001) havde ”revet sig løs” fra Mars i forbindelse med et meteornedslag.  Derefter skulle den have rejst gennem rummet og styrtet ned på jorden. Meteoritten blev fundet på Antarktis i 1980’erne.

Studier af stenen med elektronmikroskop viste strukturer som lignede forstenet liv. Teorien afstedkom en del polemik i videnskabelige kredse. Det blev nemlig påpeget, at meteoritten kunne have været blevet ”forurenet” af liv fra jorden. Det er blevet fremhævet, at skeptikere har fundet ikke-biologiske forklaringer for alle de beviser som blev fremlagt i 1996.

Mars meteorit
Strukturer i meteoritten ALH84001.
Foto: NASA

Grafik der illustrerer, hvordan et lille stykke af Mars kan havne på Jorden.

Om methan på Mars.